برخي معجزه را موجب خرق قانون عليت ميدانند. بسياري از انديشمندان غربي نيز کوشيدهاند تا از طريق علوم تجربي معجزه را تبيين کنند؛ اما به دليل عدم موفقيت، گروهي با وجود شواهد تاريخي فراوان، وقوع معجزه را انکار کردهاند. گروهي نيز معجزه را معارض با علم دانسته، آن را به منزلة رويدادي غير علمي پذيرفتهاند و بر اين باورند که معجزه به وسيلة علل طبيعي تبيين¬پذير نيست.
فلاسفة اسلامي از آنجا که عليت را فراتر از اسباب و قوانين جاري در عالم طبيعت ميدانند، معجزه را از طريق عقل اثبات کرده، وقوع آن را ناقض قانون عليت نميدانند و ميان نقض قانون عليت و نقض قانون طبيعي تفاوت قايل اند. به عبارت ديگر، از نظر حکما آنچه در معجزه نقض ميشود علت حقيقي نيست.
|