مقاله


کد مقاله : 139806041138423020069

عنوان مقاله : اصل عليت در فلسفه و فيزيک

کلمات کلیدی : عليت ، عدم قطعيت ، کوانتوم

نشریه شماره : 1 فصل پاییز - زمستان 1394

مشاهده شده : 561

فایل های مقاله : 397 KB


نویسندگان

  نام و نام خانوادگی پست الکترونیک مرتبه علمی مدرک تحصیلی مسئول
1 محسن خاک سفیدی M.khak@yahoo.com دانش آموخته کارشناسی ارشد

چکیده مقاله

فلاسفه اصل عليت را قانوني کلي و عقلي مي‌دانند؛ ولي فيزيک‌دانان، به ويژه در حوزة کوانتوم، آن را طرد كرده و به مقابله با فلاسفه پرداخته‌اند. اصل عليت در فلسفة اسلامي يک ضرورت عقلي است؛ زيرا هر پديده اي، هم در حدوث و هم در بقا، نيازمند علت است. بنابراين عقل پيش از حس آن ‌را مي يابد و داده هاي حسي را بر اساس آن تبيين مي‌كند. اما گروهي از فيزيک دانان، متأثر از نتايج برخي آزمايش‌ها تجربي در حوزة ميکروفيزيک و کوانتوم، به مخالفت جدي با اين اصل پرداختند، تا جايي که مکتبي را با عنوان مکتب کپنهاكي شکل دادند که يکي از اصول آن «عدم قطعيت» بود؛ ولي ديري نپاييد که برخي ديگر از فيزيک‌دانان‌ فيلسوف‌مشرب، مثل آلبرت انيشتين، با آنها مخالفت كرده، مکتب ضد کپنهاکي را شکل دادند و به اصل عليت قائل شدند. با بررسي مکتب صدرايي مي يابيم که عالم حقيقتي يکپارچه، و ظهور تمام اسما و صفات حق است و هيچ مرتبه و ذره اي در آن فروگذار نشده است. انديشة بلند صدرا در مسائلي مانند حرکت جوهري و تجدد امثال جاي پرداختن دارد و اميد است نسل جديد فيزيک‌دانان متأثر از اين انديشه‌هاي الهي و قرآني گام¬هاي بلندتري در فهم پديده هاي حقيقي عالم بردارند و جهش عظيمي در توليد علم پديد آيد.