پژوهش حاضر به منظور رفع بخشی از معضلات نظام تربیتی و حرکت در جهت تدوین پشتوانه نظری ـ فلسفی بومی، در زمینه اهداف تعلیم و تربیت و بایستههای آن بر اساس دیدگاه ابنسینا درباره نفس انجام شد. روش پژوهش تحلیلی ـ استنباطی است و نتایج بیانگر این است که هدف نهایی تعلیم و تربیت از نظر ابنسینا دستیابی به سعادت حقیقی (عقل مستفاد) است و اهداف واسطهایِ ذیل مراتب نفس، ابزاری هستند برای تحقق این هدف، و بایستههای آنها زیر چتر بایستههای هدف نهایی قرار میگیرند. بنا بر یافتهها، دیدگاه ابنسینا به تعلیم و تربیت رسمی محدود نمیشود و سلامت جسم نیز در هر مرتبه باید مورد توجه قرار گیرد. نظام تربیتی ابنسینا نیز نظامی عقلانی است و شهود در دیدگاه او همان شهود عقلی میباشد. پژوهش همچنین نشان میدهد که گزینش معلمان برجسته، شروع آموزش با رشد نسبی جسمانی و توجه به تفاوتهای فردی، در میزان تحقق اهداف، نقشی اساسی دارد.
|